Szkoła Podstawowa
w Żabikowie
Szkoła Podstawowa w Żabikowie

Relacje uczniów z wycieczki do Woli Okrzejskiej, Okrzei, Woli Gułowskiej i Kozłówki.

W środę 19.10.2016 roku odbyła się wycieczka do: Woli Okrzejskiej, Okrzei, Woli Gułowskiej i Kozłówki. Uczestniczyli w niej uczniowie klas IV-VI pod opieką nauczycieli naszej szkoły.

Najpierw zwiedziliśmy Muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej. Znajdują się tam zabytkowe przedmioty, z których korzystał pisarz, np. biurko przy którym się uczył się i pisał. Potem pojechaliśmy do Okrzei, gdzie jest usypany kopiec ku czci Henryka Sienkiewicza.

Następnie odwiedziliśmy Dom Kultury w Woli Gułowskiej. Z dużym zainteresowaniem oglądaliśmy umundurowanie i wyposażenie wojska polskiego oraz wojsk niemieckich i sowieckich, dokumenty, zdjęcia, osobiste pamiątki, a także oporządzenia końskie. Warta obejrzenia była też broń palna, bagnety i szable.

Na koniec zwiedziliśmy Muzeum w Kozłówce. Były tam różne pomieszczenia. W każdym pomieszczeniu był kominek, piecyk i piękne obrazy ze złotymi ramkami.

Ta wycieczka bardzo mi się podobała.

Rafał Ochnio, kl. IV

"Jesienna wycieczka"

W środę 19.10.2016r. pojechaliśmy na wycieczkę objazdową do Woli Okrzejskiej, Okrzei, Woli Gułowskiej i Kozłówki. W wycieczce brali udział uczniowie klasy 4-6.

Wyjechaliśmy o godzinie 6:45. Pierwszym punktem wycieczki była Wola Okrzejska, w której jest Muzeum Henryka Sienkiewicza. Jest to bardzo ładny dom, w którym pomieszkiwał poisarz. Przewodnik oprowadzał nas i opowiadał o życiu Sienkiewicza. Znajdował się tam sklepik z pamiątkami, w którym można było wybić sobie pamiątkową monetę.

Następnie udaliśmy się do Okrzei. Tam wybraliśmy się na kopiec ku czci Henryka Sienkiewicza. Jest to wysoki pagórek porośnięty trawą, na którego szczycie znajduje się pomnik artysty. Później pojechaliśmy do kościoła w Okrzei.

Następnym punktem wycieczki była Wola Gułowska, w której zwiedzaliśmy Dom Kultury - Pomnik Czynu Bojowego Kleeberczyków. Tam pan przewodnik oprowadzał nas po muzeum, pokazał dawne stroje i broń oraz rzeczy z czasów wojennych. Później poszliśmy do pomieszczenia, w którym było ciemno. Następnie włączono odgłosy wojny. Było słychać huk wystrzałów z karabinów, wybuchy bomb, odgłosy burzy oraz błyski piorunów.

Ostatnim punktem wycieczki była Kozłówka, w której znajduje się Pałac Zamoyskich otoczony pięknymi ogrodami. Na początek udaliśmy się na mały posiłek, ponieważ każdy był już głodny, a potem kupiliśmy pamiątki. Następnie poszliśmy zwiedzać pałac. Po wejściu do środka było widać wielkie drzewo genealogiczne rodziny Zamoyskich. Było tam bardzo dużo obrazów, zabytkowych mebli i rzeczy, których używała rodzina Zamojskich. Spacerowaliśmy wyłącznie po czerwonym dywanie wyznaczającym trasę zwiedzania.

Małgorzata Niebrzegowska kl. V

WYCIECZKA

Dnia 19 października 2016 r. wybraliśmy się na wycieczkę do Woli Okrzejskiej. Zwiedziliśmy tam miejsce urodzenia wielkiego polskiego pisarza i noblisty - Henryka Sienkiewicza. Zapewne miejsce to było dla mistrza pióra bardzo ważne, to tu się wychował i zapoczątkował swoją pisarską pasję.

Pan przewodnik przekazał nam wiele wiadomości i ciekawostek o autorze "Trylogii". Poznaliśmy jego życiorys i zostaliśmy wprowadzeni w świat jego twórczości. Mogliśmy dotknąć eksponaty i przymierzyć stroje użyte do ekranizacji powieści Sienkiewicza.

Po drodze (w Okrzei) zobaczyliśmy kościół, w którym ochrzczony został Henryk, przyjmując cztery imiona - Henryk Adam Aleksander Pius. Przejeżdżaliśmy też obok cmentarza, na którym pochowane są ważne dla niego osoby, m.in. jego żona.

Podjechaliśmy pod kopiec ku czci wielkiego polskiego pisarza z tych okolic - Henryka Sienkiewicza. Weszliśmy na szczyt i zrobiliśmy wspólne zdjęcie.

Następnym punktem wycieczki była Wola Gułowska. Byliśmy tam w muzeum Kleeberczyków. Przenieśliśmy się w czasy tamtych bitew trwających cztery dni (2-5 października 1939 r.). Byliśmy też w sali myśliwskiej, na wystawie rzeźb oraz obejrzeliśmy eksponaty dawnej wsi. W Woli Gułowskiej obejrzeliśmy także piękne, stare, bogate w zdobienia sanktuarium Maryjne.

Później pojechaliśmy do Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Najpierw obejrzeliśmy piękny ogród i podziwialiśmy śliczne dumne pawie. Wreszcie weszliśmy do muzeum. Już sień robiła wielkie wrażenie. Na początku pani przewodnik zapoznała nas z rodem Zamoyskich, a dopiero potem zaczęliśmy zwiedzanie. Wszystko tam było takie cudne! Na sufitach piękna sztukateria, w każdym pokoju inna, śliczne obrazy w efektownych ramach, porcelanowe ozdoby oraz wielkie lustra. W każdej komnacie piec i kominek. Łóżka mieściły się we wnękach zwanych alkowami. Całe muzeum robiło wielkie wrażenie.

Ogólnie cały nasz wyjazd bardzo mi się podobał. Nasza wycieczka była wspaniałą, ciekawą i nietypową lekcją historii.